Vi har vunnet en konkurranse ūü•≥

Da har det endelig skjedd, vi har VUNNET EN KONURRANSE ūü•≥Og som premie har vi f√•tt en veldig fin t-skjorte fra l√¶rerike og gener√łse @smerteskolen!Tusen hjertelig takk for det.

Konkurransen gikk ut p√• √• beskrive hvordan vi som moderne klinikere han forandret ¬ęverkt√łykassa¬Ľ det siste √•ret. Svaret var som f√łlgende:¬ęVi gir en √¶rlig og presis prognose til v√•re pasienter, basert p√• nyeste forskning rundt smerter og behandling.¬Ľ

Hva mener vi så med det?Det betyr i praksis at smerter ofte vil komme og gå, ofte i forskjellig grad basert på hvordan tidligere, lignende smerter har utartet seg.

Vi ser ofte at aktive individer responderer fortere og bedre p√• behandling/trening/medisiner enn de som ikke har tid til s√• h√łyt aktivitetsniv√• i sin hverdag.

De som er lite fysisk aktive i hverdagen sin, har ofte behov for mer behandling/trening/tid og kan respondere litt tregere, men det betyr ikke at det ikke er mulig √• hjelpe disse ogs√• ūü§ó

Midt i all denne forvirringen er det slik at smerter n√łdvendigvis ikke blir bedre for hver dag som g√•r, men kan v√¶re v√¶rre en dag og bedre en annen dag, for s√• √• bli v√¶rre igjen.

Dette er helt normalt og ytterst skjeldent tegn p√• underliggende sykdom og r√łntgen/MR er som regel ikke n√łdvendig, da det ikke vil forandre verken prognose eller behandlingsforl√łp.

Det viktige her er √• holde hodet kald og gj√łre det beste ut av situasjonen mens det ¬ęst√•r p√•¬Ľ.

Alt blir bedre med tid, trening og andre gode tilltak som funker for den enkelte.

Takk for oppmerksomheten.

√ėnsker alle f√łlgere en fortsatt fin og forh√•pentligvis smertefri uke ‚ėÄÔłŹ